Warp Records w tym roku dosłownie rozbili bank, bo wypuszczają płyty, zmieniające historię angielskiego rocka i punku. Weźmy choćby pod uwagę przypadek zespołu Squid. Artyści należacy do tego labelu, skutecznie przebijają się do niewdzięcznego mainstreamu.
Tak właśnie jest w przypadku najnowszego wydawnictwa muzyka i producenta, reprezentującego szeroko rozumianą scenę eksperymentalną, Seana Bowiego, kojarzonego bardziej z pseudonimem Yves Tumor, który w połowie lipca wydał pierwszą w swoim dotychczasowym dorobku EP-kę. Jego najnowszy album nosi nazwę The Asymptotical World i już zdołał sporo namieszać w świecie artystycznym i tym trochę mniej artystycznym.
W przyszłym roku, jak pandemia pozwoli, amerykański artysta zawita w naszym kraju dwukrotnie. Pierwszy raz pojawi się 23 lutego w warszawskiej Pradze Centrum, gdzie zaprezentuje swój najnowszy materiał oraz zeszłoroczne, niezwykle pozytywnie przyjęte wydawnictwo Heaven to a Tortured Mind. Natomiast drugi raz będziemy mieli szansę ujrzeć Yvesa na OFF Festivalowej scenie początkiem sierpnia.
The Asymptotical World EP stanowi przedłużenie kojącej elektronicznym niepokojem, Heaven to a Tortured Mind, wydanej w kwietniu 2020 roku. Między innymi, właśnie tą płytą inspirowała się Spellling przy tworzeniu materiału na rzecz jej najnowszego wyzwania, zatytułowanego proroczo The Turning Wheel.
Mimo wyczuwalnych podobieństw między Heaven to a Tortured Mind a najnowszą EP-ką, Yves Tumor, tak jak Spellling, zapuszcza się w inne rejestry gatunkowe, inspirację czerpiąc z przeszłości muzyki rozrywkowej. Na The Asymptotical World EP porzuca glam rock lat 70-tych na rzecz shoegazingu i muzyki psychodelicznej pogranicza lat 80-tych i 90-tych (tzw. neo-psychodelii). Artysta nie porzucił natomiast fascynacji muzyką stricte komercyjną ostatnich 20 lat, która przekomarza się z ponurą elektroniką, co ogółem wypada całkiem korzystnie. Jackie, singiel promujący EP-kę, jest właśnie takim miszmaszem. Prosty, rockandrollowy teskt z nutką odwołań do historii afroamerykańskiej dopełnia powoli pulsująca, nieco nieznośna, popowa elektronika.
W sześciu kompozycjach, jakie znalazły się na The Asymptotical World EP Yves Tumor wplótł w bezkształtną masę popu to, co w jego muzyce było do tej pory najistotniejsze, czyli eksperymentalną elektronikę z gotyckim pogłosem. Płyta napędza się ku dobremu, by zgasnąć przy samym końcu. Na początku dostajemy popowe piosenki z gitarami w tle (Jackie oraz Crushed Velvet), następnie najspójniej brzmiącą, post punkową kompozycję (Secrecy Is Incredibly Important to the Both of Them), aż w końcu sięgamy po wyświechtany w latach 00-tych nu gaze (…And Loyalty Is a Nuisance Child oraz Katrina).
Na płycie znalazło się miejsce także na duet. A raczej tercet. Czwarty utwór, Tuck, nagrany został przy współudziale eksperymentalno-noisowej, londyńskiej grupy Naked. Z mainstreamowo brzmiących piosenek, Yves wrzuca słuchacza w najciemniejsze otchłanie muzyki industrialnej. Całości dopełnia damski, mroczny, niepokojący głos wokalistki o polsko brzmiącym nazwisku, Agnes Gryczkowska, która napisała tekst do tego utworu.
The Asymptotical World EP wypada znacznie bladziej na tle ubiegłorocznej, psychodeliczno-soulowej Heaven to a Tortured Mind. Brakuje dynamiki, pewności i spójności ostatnich dwóch albumów. Warto jednak na chwilę zanurzyć się w muzycznym świecie Yvesa Tumora, który klaruje przyszłość muzyki eksperymentalnej na przynajmniej kilka następnych lat.
W.